Tuesday 11 June 2013

Kisah Nelayan Yang Taat

01:49



Terdapat 2 orang nelayan. Seorang yang taat beribadah kepada Allah Yang Maha Esa dan yang seorang lagi yang taat kepada sembahan berhalanya..

Pada suatu hari, kedua-duanya turun ke laut untuk menjala ikan.

Pada saat melepaskan jala untuk mengaut Si yang taat pada Allah ini menyebut Bismillah dengan nama Allah sebelum memulakan kerjanya manakala Si yang taat pada sembahan berhalanya menyebut nama tuhannya.

Setelah diangkat hasil kautan masing-masing , ternyata Si yang taat kepada Allah itu beroleh hasil yang kurang memuaskan berbanding Si yang taat pada sembahan berhalanya.

Maka, malaikat bertanya kepada Allah ,

 "  Wahai Allah, mengapa Engkau mengurniakan hasil yang sedikit kepada hambaMu yang sentiasa mengingatiMu dalam setiap pekerjaannya tetapi sebaliknya Engkau memberi hasil yang banyak kepada hambaMu yang mempersekutukanMu? "


Lalu, Allah menjawab,

 " Bagi hambaKu yang mempersekutukanKU sudah tentu tempatnya di neraka, maka apalah sangat jika hendak dibandingkan dengan nikmat di dunia ini yang hanya sementara. Tetapi bagi hambaKu yang taat kepadaKu , Aku ingin memberi ganjaran syurga yang besar nilainya maka apalah sangat jika Aku memberi sedikit dugaan dan ujian yang pahit di dunia yang sementara ini "


....Allahuakbar Allah Maha Besar....

Nampakkan sahabat-sahabat?

Andai di dunia ini kita masih bertemu kegagalan dalam setiap pekerjaan yang telah kita usahakan , ternyata Allah ada sesuatu yang masih belum kita tahu perancanganNYA..

Syukurilah setiap nikmat yang masih Allah kurniakan kepada kita.

by: Sinar Islam

Written by

We are Creative Blogger Theme Wavers which provides user friendly, effective and easy to use themes. Each support has free and providing HD support screen casting.

0 comments:

 

© 2013 Sinar Islam. All rights resevered. Designed by Templateism

Back To Top