Tuesday 11 June 2013

KIsah Adik Beradik

01:52



" Kakak, kawan adik selalu dapat keputusan cemerlang , tidak pernah sekali nampak dia gagal tetapi dia biasa-biasa saja . Solatnya , AlQurannya , hubungannya dengan Allah kekadang diabaikannya. Tetapi adik sedih bila gagal , rasa macam Allah tidak adil kepada adik .Adik tahu hidup ini umpama roda, kadang di atas kekadang di bawah tapi adik rasa macam dia tidak pernah di bawah. "




Adikku sayang ,

" Ingatlah setiap nikmat di dunia ini hanya sementara cuma . Suatu masa Allah akan tarik semua nikmat-nikmat itu dalam sekelip mata andai itu yang Allah kehendaki . Tetapi nikmat beribadah kepada Allah dan ganjarannya itulah yang akan berkekalan membantu kita di akhirat kelak. Adik tahukan kisah di atas tadi?

Ujian Allah kepada kita tanda Allah sayang bangat sama kita , jadi salahkah untuk kita diuji oleh seseorang yang kita sayang? Adik sayang Allah?
Aturan Allah itu cantik , andai kita gagal hari ini mungkin Allah nak bagi kejayaan itu di lain masa yang kita tidak tahu . Mungkin di saat yang sesuai dengan kita sebab DIA yang  menciptakan kita jadinya DIA tahu segalanya.

" Setiap kesenangan itu diiringi dengan kesusahan ". Adik fahamkan itu? Kan tak seronok kalau kita sentiasa di atas . apa salahnya kalau sekali sekala kita di bawah agar dapat juga merasa bagaimana rasanya berada di atas dan  di bawah..

Tetapi andai sahabat adik itu tidak pernah bertemu gagal , ahh, itu mustahil , mungkin dia tidak pernah gagal dalam pelajaran tetapi adik kena ingat kerana hidup ini bukan aspek pelajaran sahaja , masih banyak aspek lain .

Ingat adik, Allah itu Maha Adil . Adik ingatkan asma ul husna? Al 'Adil itu salah satu sifat Allah..jadi sekali-kali menafikannya.

Teruskanlah usaha , kemudian doa dan tawakal kepadaNya kerana kita tidak berhak menentukan keputusannya. Segalanya di tangan Allah..

 " Terimalah kesusahan yang sementara demi kesenangan yang abadi . Dunia tempat menyemai di akhirat nanti kita menuai "

Ayuh, kita menyemai sebanyak mungkin agar kita tidak miskin di akhirat kelak .

Wallahu'alam.

Written by

We are Creative Blogger Theme Wavers which provides user friendly, effective and easy to use themes. Each support has free and providing HD support screen casting.

0 comments:

 

© 2013 Sinar Islam. All rights resevered. Designed by Templateism

Back To Top