Friday 19 July 2013

Rumah Tangga Muslim

03:32




"Wahai sekalian manusia, bertaqwalah kamu kepada rabb-mu yang telah menjadikan kau dari seorang diri dan menjadikan isteri daripadanya dan dari keduannya berkembang baik laki-laki dan perempuan yang banyak dan bertaqwalah kamu kepada Allah yang kamu semua meminta kepadanya dan takutlah (akan memutuskan silaturahim). Sesungguhnya Allah mengawasi kamu".

(QS An Nisaa (4):(1)

   Antara tanda-tanda kebesaran Allah Azza Wa Jalla adalah Dia telah menciptakan manusia berpasang-pasangan yakni lelaki-lelaki dan perempuan-perempuan. Pada keduannya Allah menganugerahkan rasa cinta, kasih dan sayang sebagai bahasa interaksi satu sama lain. Lelaki memerlukan wanita dan sebaliknya wanita juga memerlukan lelaki untuk saling menumpang dan saling melengkapi perjalanan hidupnya. Inilah fitrah atau qudrat insani yang tumbuh dan berkembang seiring dengan tumbuh berkembang biologi dan seksual mereka.

   Secara fitrah kecenderungan yang ada pada setiap manusia ini sudah seharusnya disalurkan sesuai dengan qudratnya. Apabila gelojak seksual itu tidak disalurkan pada saluran yang benar, tidak teratur dengan aturan Allah yang menguasai semesta ini, maka akan terjadi malapetaka dan keburukan moral di tengah masyarakat yang akan meruntuhkan nilai kemuliaan manusia itu sendiri selaku khalifah di bumi ini.

   Maka ini Allah Rabbul Jalil telah mengatur persoalan ini melalui ikatan pernikahan sebagai menghalalkan hubungan suami isteri secara islami. yang bersumberkan dari Al-quran dan As-sunnah.

Maka nikahlah olehmu perempuan-perempuan yang baik bagimu dua,tiga,atau empat.

(QS An-Nisaa (4):(3)

by:www.sinarislam.com

Written by

We are Creative Blogger Theme Wavers which provides user friendly, effective and easy to use themes. Each support has free and providing HD support screen casting.

0 comments:

 

© 2013 Sinar Islam. All rights resevered. Designed by Templateism

Back To Top