Friday 5 July 2013

Gempar Mesir Memutuskan Hubungan Diplomatik Dengan Syria

11:11


Mohamed Morsi, Presiden Mesir, telah mengumumkan bahawa Mesir memutuskan hubungan diplomatik dengan Syria dan telah mengarahkan supaya Kedutaan Damsyik di Kaherah untuk ditutup. 

Morsi kepada beribu-ribu penyokong dalam perhimpunan yang diadakan pada hari Sabtu bahawa kerajaan juga menarik balik pertuduhan Mesir d'affaires dari Damsyik. 

Morsi juga menyeru kumpulan bersenjata Hizbullah Lubnan untuk meninggalkan Syria, di mana kumpulan itu telah berjuang bersama tentera yang setia kepada Presiden embattled Bashar al-Assad terhadap pasukan pemberontak. 

"Kami berdiri menentang Hezbollah dalam pencerobohan terhadap rakyat Syria," kata Morsi. "Hizbullah mesti meninggalkan Syria - ini adalah kata-kata yang serius tiada ruang atau tempat bagi Hezbollah di Syria.." 

Presiden Mesir juga menggesa masyarakat antarabangsa untuk melaksanakan zon larangan terbang di atas Syria, di mana PBB mengatakan bahawa lebih daripada 93,000 orang telah terbunuh sejak pemberontakan popular meningkat ke dalam perang saudara lebih daripada dua tahun lalu. 

Perhimpunan rakyat yang Morsi dialamatkan pada hari Sabtu telah dipanggil oleh Islam tegas setia kepada Presiden Mesir untuk menunjukkan perpaduan dengan rakyat Syria. 

Walau bagaimanapun, Morsi juga digunakan kesempatan untuk memberi amaran kepada lawannya di rumah terhadap penggunaan keganasan dalam protes besar-besaran yang dirancang untuk 30 Jun, ulang andaian untuk kuasa. 

Morsi mengulangi dakwaan bahawa orang-orang Mesir yang setia kepada rejim yang kini disingkirkan daripada autocrat Hosni Mubarak adalah dalang di sebalik protes yang dirancang dan bahawa mereka telah bekerja terhadap Januari 2011 pemberontakan yang menggulingkan Mubarak. 

"Ada yang delusionary mahu menerkam revolusi Januari dan berfikir bahawa mereka boleh menjejaskan kestabilan yang semakin meningkat setiap hari atau melemahkan tekad bahawa orang telah jelas palsu dengan kehendak mereka,'' katanya.

by:www.sinarislam.com

Written by

We are Creative Blogger Theme Wavers which provides user friendly, effective and easy to use themes. Each support has free and providing HD support screen casting.

0 comments:

 

© 2013 Sinar Islam. All rights resevered. Designed by Templateism

Back To Top