Sunday 16 June 2013

Allah Tuhan Kita

15:13

   Nikmat, itulah yang sering diminta-minta tanpa rasa malu oleh manusia. Dan nikmat apekah yang paling besar pernah kita rasai? Bagi sesetengah orang, ada yang mengatakan nikmat yang paling besar mereka adalah nikmat Iman. Ade juga yang mengatakan nikmat Islam. Tapi bagi Admin, nikmat yang paling besar adalah Allah sebagai Rabb kita. Ya, Allah sebagai tuhan kita. Semua orang bersyukur bahawa dirinya diberikan iman, dikurniakan Islam oleh Allah. Dan itu adalah nikmat yang nyata. Siapa pernah bersyukur bahawa dirinya mempunyai Tuan, Tuhan, Pencipta seperti Allah? 

   Itulah nikmat yang paling agung, menjadi hamba Allah di atas bumi ini. Iman, Islam, nyawa, bukankah itu semua kurniaan Allah? Jadi, kenapa ktia tak pernah terfikir untuk merasakan Allah sebagai Tuhan kita juga merupakan nikmat. Dialah pencipta segala-galanya. Dia jugalah yang berkuasa atas semuanya, yang Maha Bijaksana, yang Maha Agung. Hikmah-Nya begitu halus untuk kita memikirkannya. 

   Nikmat-nikmat yang Allah berikan telah disebut dengan jelas di dalam surah Ar-Rahman. Dengan gelaran ar-Rahman itu sendiri, Tuhan yang Maha Pemurah lagi melimpah-limpah rahmat-Nya. Dialah yang menurunkan al-Quran. Dialah yang mencipta manusia; membolehkan manusia bertutur memberi dan menerima kenyataan. Matahari dan bulan beredar mengikut kadar yang tertentu; Tumbuh-tumbuhan serta pohon kayu-kayuan masing-masing tunduk menurut perintah-Nya. Dia yang menjadikan langit sebagai bumbung yang tinggi dan dijadikan bumi sebagai kegunaan manusia dan makhluk-makhluk-Nya yang lain. Dan banyak lagi yang terkandung di dalam surah ar-Rahman ini.
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan? (ar-Rahman 55:18)
   Ternyatalah, tiadalah nikmat yang paling besar selain Allah sebagai Tuhan kita. Ketahuilah, Allah adalah Tuhan kita. Tuhan yang patut kita tundukkan seluruh jiwa raga kita kepada-Nya, Tuhan yang patut kita serahkan sepenuh ketaatan kepada-Nya, kerana Dia yang menciptakan segala-galanya.
Tidakkah kita berasa beruntung dijaga oleh yang Maha Hebat itu? Apakah yang telah kita lakukan untuk-Nya? Bagaimanakah suruhan-Nya kepada kita? Adakah terlaksana dengan baik? Kita juga tergolong dalam kelompok hamba yang tidak bersyukur, sekiranya kita masih mempunyai perasaan ego dan ingkar untuk taat dan tunduk pada suruhan-Nya dan meninggalkan larangan-Nya. Allah menjelaskan dalam surah Toha, ayat 132 yang bermaksud,
            “Dan perintahkan keluargamu serta umatmu mengerjakan solat dan hendaklah engkau tekur serta bersabar menunaikannya. Kami tidak meminta rezeki daripadamu, bahkan kami yang memberi rezeki kepadamu. Dan ingatlah kesudahan yang baik adalah untuk manusia yang bertakwa.”
   Allah tidak rugi walau sedikitpun sekiranya kita berpaling. Dia tidak pernah meninggalkan kita walau sesaat. Tetapi, kita yang sering meninggalkan-Nya. Marilah kita sama-sama menjaga hubungan baik dengan Allah supaya kita tidak tergolong dalam golongan orang-orang yang rugi. 

by: sinarislam.com

Written by

We are Creative Blogger Theme Wavers which provides user friendly, effective and easy to use themes. Each support has free and providing HD support screen casting.

0 comments:

 

© 2013 Sinar Islam. All rights resevered. Designed by Templateism

Back To Top