Saturday 12 January 2013

Umat Islam Itu Saudara

13:25



Hadith Jangan Membenci




عن أبي هريرة رصي الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: لا تحاسدوا ولا تناجشو ولاتباغضوا ولاتدابروا ولا بيع بعضكم على بيع بعض وكونوا عباد الله اخوانا. المسلم أخوا المسلم لا يظلمه ولا يخذله ولا يكذبه ولا يحقره التقوى ههنا ويشير الى صدره ثلاث مرات بحسب امرىء من الشر أن يحقر أخاه المسلم. كل المسلم على المسلم حرام دمه وماله وعرضه – رواه مسلم


Maksudnya: Daripada Abu Hurairah ra, ia berkata, Rasulullah SAW telah bersabda: Janganlah kamu dengki mendengki, jangan tipu menipu, jangan benci membenci, jangan berpaling muka dan jangan berjual beli di atas jualan orang lain. Dan jadilah kamu hamba Allah yang bersaudara. Orang Islam dengan orang Islam adalah bersaudara. Mereka tidak boleh menzalimi, tidak boleh membiarkan dalam kehinaan, tidak boleh membohongi dan menghinanya  sesama Islam. Takwa itu di sini, sambil ia menunjuk ke dadanya tiga kali, cukuplah kejahatan seseorang itu ia menghina saudaranya yang Islam. Setiap orang Islam ke atas orang Islam yang lain haram darah, harta dan kehormatannya.

Written by

We are Creative Blogger Theme Wavers which provides user friendly, effective and easy to use themes. Each support has free and providing HD support screen casting.

0 comments:

 

© 2013 Sinar Islam. All rights resevered. Designed by Templateism

Back To Top