Allah
Subhanahuwata,ala menjadikan manusia dan mengetahui selok belok hati
manusia.Islam yang diturunkan-Nya mengiktiraf perasaan cinta sebagai sebahagian
daripada fitrah kejadian manusia.Islam telah menggariskan beberapa tingkat atau
darjat percintaan,iaitu:
1.Cinta yang
agung
Bagi mu’min yang bertaqwa tidak ada suatu pun
yang mungkin menyamai kelebihan, kedudukan dan ketinggian cintanya kepada Allah
Subhanahuwata’ala, Rasul-Nya dan berjihad di jalan-Nya,sebagaimana firman Allah
Subhanahuwata’ala:
Katakanlah:”Jika bapa-bapa,
anak-anak, saudara-saudara, isteri-isteri,kaum keluargamu, harta kekayaan yang
kamu usahakan,perniagaan yang kamu khuatiri kerugiannya,dan tempat tinggal yang
kamu sukai,adalah lebih kamu cintai daripada Allah dan Rasul-Nya dan daripada
berjihad di jalan-Nya,maka tunggulah sampai Allah mendatangkan
keputusan-Nya”,dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasik.
(At-Taubah:24)
Seorang mu’min meyakini bahawa Allah-lah
Pencipta dan Pemilik alam semesta.Maka dirinya juga adalah milik Allah
Subhanahuwata’ala dan wajarlah seluruh kecintaannya hanya untuk Allah
Rabbul’alamin.Inilah cinta teragung.
Sepatutnya
manusia meletakkan kecintaan yang tertinggi kepada Allah Subhanahuwata’ala
kerana Dia telah memilih mqanusia sebagai makhluk pilihan-Nya.Firman Allah
Subhanahuwata’ala:
Dan Rabmu menciptakan apa yang
dirancangkan berlakunya,dan Dialah juga yang memilih(daripada makhluk-Nya untuk
suatu tugas,keutamaan atau kemuliaan),tidaklah layak dan tidaklah berhak bagi
sesiapapun memilih(selain daripada pilihan Allah).Maha Suci Allah dan Maha
Tinggilah keadaan-Nya daripada apa yang mereka sekutukan dengan-Nya.
(Al-Qasas:68)
Natijah asas
daripada kecintaan yang agung ini ialah redha dengan Allah
Subhanahuwata’ala.Firman-Nya:
Dan tidaklah patut bagi lelaki yang
mu’min dan tidak (pula) bagi perempuan yang mu’min,apabila Allah dan rasul-Nya telah
menetapkan suatu ketetapan,akan ada bagi mereka pilihan (yang lain) tentang
urusan mereka,dan barangsiapa menderhakai Allah dan Rasul-Nya,maka sungguhlah
dia telah sesat,sesat yang nyata.
(Al Ahzab:36)
Seorang
mu’min meyakini bahawa apa sahaja yang diputus dan disusun oleh Allah
Subhanahuwata’ala adalah yang sebaik-baiknya.Segala penentuan Allah
Subhanahuwata’ala benar-benar akan mendatangkan hikmah dan keni’matan kepadanya
dan menjauhkannya daripada kerosakan dan kebinasaan.Firman-Nya lagi:
Maka barangsiapa yang mengikut
petunjuk-Ku,ia tidak akan sesat dan tidak akan celaka.Dan barangsiapa berpaling
dari peringatan-Ku,maka sesungguhnya baginya penghidupan yang sempit,dan Kami
akan menghimpunkannya pada hari kiamat dalam keadaan buta.
Kisah 1: Tidak syak lagi bahawa
seseorang yang telah mengecapi kelazatan iman di dalam dadanya akan tertarik
dengan sepenuh hati untuk mencintai Allah Subhanahuwata’ala dan
Rasul-Nya yang telah menyampaikan Risalah-Nya kepada umat manusia.
Lantaran
keimanan dan keyakinannya kepada Allah Subhanahuwata’ala dan keyakinannya
kepada janji-janji-Nya, maka seorang mu’min akan mencintai jihad untuk
menegakkan din-Nya dan meninggikan kalimah tauhid-Nya di muka bumi ini agar
seluruh manusia turut merasai ni’mat Islam dan keindahan hidup di bawah
naungannya.
Cinta
kepada Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam adalah natijah daripada cintakan
Allah Subhanahuwata’ala. Inilah tabi’at cintakan Allah yang bertahta di hati
para mu’minin.
Marilah
kita sama-sama merenung beberapa kisah yang menggambarkan cinta para sahabat
Radhiallahu’anhum terhadap Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam.
Imam
Baghawi meriwayatkan daripada Thauban maula Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam
di mana beliau amat kasihkan Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam dan tidak
sabar-sabar lagi untuk menatap wajah baginda.
Pada suatu
hari Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam datang kepadanya. Ketika itu air
mukanya berubah, lalu baginda bersabda: Kenapakah air muka mu berubah wahai
Thauban?.
Lalu
jawabnya: Wahai Rasulullah, aku tidak sakit tetapi sesungguhnya apabila aku
tidak dapat melihat wajahmu maka aku akan keluh kesah sehinggalah aku dapat
bertemu denganmu. Kemudian aku teingatkan Hari Qiyamat dan aku bimbang tidak
akan dapat melihat kamu kerana kamu akan diangkat bersama-sama para nabi.
Sekalipun aku dapat masuk syurga maka aku langsung tidak akan dapat melihat
kamu.
Maka
turunlah ayat Al-Qur’an berikut (sebagai menjawab persoalan Thauban):
Dan barangsiapa yang mentaati Allah dan Rasul(Nya), mereka itu
akan bersama-sama dengan orang-orang yang dianugerahi ni’mat oleh Allah, iaitu:
Nabi-nabi, para siddiiqiin, orang-orang yang mati syahid, dan orang-orang
saleh, dan mereka itulah teman yang sebaik-baiknya.
(An-Nisa’: 69)
Kisah 2:
Diriwayatkan daripada Al-Baihaqi bahawa terdapat seorang wanita
dari kaum Ansar di mana bapa, suami dan saudaranya terbunuh di dalam medan
perang Uhud. Sebaik saja disampaikan berita itu lalu ia berkata: Bagaimanakah
Rasulullah?. Maka jawab para sahabat: Baginda dalam keadaan baik seperti
yang kamu sukakan. Kata wanita lagi: Tunjukkanlah kepadaku agar aku
dapat melihatnya. Setelah beliau melihat baginda lalu beliau berkata: Setiap bencana
selepas kamu (selepas kamu terselamat), akan datang kegembiraan.
1. Cinta
Pertengahan
Maksud cinta pertengahan ialah tarikan hati, ikatan perasaan dan
emosi yang lahir dari ‘aqidah atau iman seseorang insan terhadap keturunan,
keluarga, kaum kerabat, harta benda dan sebagainya. Maka hasilnya ia akan
berhubung erat dengan apa yang dicintainya itu dengan cara yang diredhai Allah
Subhanahuwata’ala.
Allah Subhanahuwata’ala mengiktiraf kesemua perasaan hati ini
tetapi ia menduduki tempat yang kedua, iaitu selepas kecintaan kepada Allah, Rasul
dan jihad di jalan-Nya.
Contoh-contoh cinta dalam ketegori ini:
Contoh 1: Cinta antara suami isteri
Jika kecintaan suami dan isteri tidak berasaskan ikatan ‘aqidah,
maka tentunya zuriat yang lahir tidak akan mendapat pendidikan dan penjagaan
iman yang sempurna.
Contoh 2: Cinta antara anak dan ibu bapa
Hubungan anak dan ibu bapa hanya akan menjadi hubungan kerana
kepentingan dunia sahaja jika tidak berpaksikan ‘aqidah kepada Allah
Subhanahuwata’ala.
Contoh 3: Cinta dalam ummah Islamiyah
Tanpa ikatan ‘aqidah, tidak akan terbangun cinta atau ukhuwah
Islamiyah yang akan menghiasi kehidupan dan pembangunan ummah.
Perkara yang perlu dipelihara ialah cinta pertengahan ini tidak
boleh mendahului cinta kepada Allah, Rasul dan berjihad di jalan-Nya. Cinta kepada
Allah, Rasul dan berjihad di jalan-Nya hendaklah dijadikan keutamaan. Firman
Allah Subhanahuwata’ala:
Katakanlah: “Jika bapa-bapa, anak-anak, saudara-saudara,
isteri-isteri, kaum keluargamu, harta kekayaan yang kamu usahakan, perniagaan
yang kamu khuatiri kerugiannya, dan tempat tinggal yang kamu sukai, adalah
lebih kamu cintai daripada Allah dan Rasul-Nya dan daripada berjihad di jalan-
Nya, Maka tunggulah sampai Allah mendatangkan keputusan Nya", dan Allah
tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasik.
(At-Taubah : 24)
2. Cinta
yang Hina
Cinta yang hina akan
Seandainya cinta kepada manusia, harta dan dunia berasaskan hawa
nafsu semata-mata (tidak berasaskan ‘aqidah yang benar), maka ia akan
menjatuhkan seseorang kepada cinta yang hina.
menjatuhkan darjat dan nilai kemanusiaan. Antaranya:
1. Cinta
atau kasihkan taghut serta bertuhankan manusia atau makhluk. Contohnya:
a. Cinta
atau menyembah patung dan berhala.
b. Cinta
serta memuja artis-artis, ahli-ahli sukan dan sebagainya.
2. Cinta
atau kasih terhadap musuh-musuh Allah Subhanahuwata’ala.
3. Cinta
dan menurut kemahuan hawa nafsu atau syahwat yang keji dan berdosa. Ghairah
melakukan perbuatan ma’siat.
4. Mengutamakan
kasih terhadap ibu bapa, anak-anak, isteri, keluarga, harta kekayaan dan
perniagaan melebihi kasihkan Allah Subhanahuwata’ala, Rasul-Nya dan berjihad di
jalan-Nya.
Kata Omar bin Al-Khattab Radhiallahu’anhu: ‘Demi Allah, ya
Rasulullah sesungguhnya kamu yang paling aku cintai daripada segala sesuatu
kecuali diriku’. Maka Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam bersabda: ‘Tidak
beriman seseorang kamu sehingga aku menjadi orang yang paling dicintai daripada
dirinya sendiri’. Maka berkata Omar: ‘Maka engkau sekarang, demi Allah, adalah
orang yang paling aku kasihi lebih daripada diriku sendiri’. Sabda Rasulullah:
‘Sekarang barulah engkau beriman ya Omar’.
0 comments:
Post a Comment